fredag 19. februar 2016

Harper Lee er død

Jeg leser på NRKs nettsider at forfatteren Harper Lee er død.  Lees forfatterskap var ikke stort i omfang, om man regner hennes egne utgivelser. Men med boken To Kill a Mockingbird, som var den eneste hun hadde gitt ut inntil i fjor, skrev hun seg inn i historien med en bok som er regnet som én av det 20. århundrets viktigste. Det skal være solgt et sted mellom 30 - 50 millioner eksemplarer av To Kill a Mockingbird på verdensbasis, og den er del av pensum rundt om på mange amerikanske skoler.

Det er ikke mange ukene siden jeg stiftet mitt første bekjentskap med denne kritikerroste boken. Og for en leseopplevelse det var! I tiden etter at jeg hadde lest ferdig lengtet jeg stadig tilbake Lees univers. Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor dette har blitt én av verdens mest elskede bøker. Historien som omhandler temaer som rasediskriminering, klassetilhørighet og kjønnsroller er intelligent og mesterlig traktert. Atmosfære, miljø og karakterer skrives levende frem av en kyndig forfatterhånd. For de som ikke allerede har lest boken, vil jeg anbefale den på den varmeste!

Du kan lese mer om Harper Lee her.

Kilder:
NRK
Bestselgere

3 kommentarer:

  1. Jeg skammer meg fremdeles over at jeg ikke har lest hennes berømte bok mens hun fortsatt levde, men i år skal jeg gjøre det så nå er det ingen flere unnskyldninger for utsetting:) Håper bare ikke jeg kommer til å mislike en så populær bok, for det har hendt før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok sånn noen ganger at selv om en bok fenger mange, så opplever at det ikke funker for en selv. Boken ble bedre og bedre syntes jeg, etter hvert som jeg ble mer kjent med hovedpersonene. Jeg hørte den på lydbok, med skuespillerern Sissy Spacek som oppleser, og hun var med på å gjøre boken enda mer levende. Spent på å høre hva du synes!

      Slett
    2. Husker Sissy Spacek som Carrie i filmversjonen av Stephen Kings bok;)

      Ja, det er ofte sånn at bøker andre har elsket ikke alltid har truffet meg, men håper det treffer denne gang:) Dette er en klassiker som jeg har hørt så mye om oppgjennom årene og alltid hatt lyst til å lese den, så i år er året å lese den istedet for å la det være med tanken:)

      Slett