lørdag 10. september 2016

Fersking på bokbloggertreff!

Forrige lørdag (3/9) var det én stykk spent bokblogger som satte seg på bussen med destinasjon Oslo, på vei til sitt første bokbloggertreff. Jeg er forholdsvis fersk i gamet, bloggen min feirer sin første fødselsdag i oktober. Så spent var jeg, men jeg gledet meg også til å treffe menneskene bak blogger jeg selv har fulgt over flere år. 

Altså, hva kunne gå galt? Vi deler tross alt en felles interesse; vi er alle sånn litt over middels opptatt av litteratur. Dessuten var jeg ikke helt alene. Jeg var så heldig å reise sammen med noen med lang fartstid i bloggsfæren, nemlig Mari fra bloggen Flukten fra virkeligheten.

Det første vi gjorde etter å ha fått satt fra oss bagasjen var, kanskje ikke veldig overraskende, å ta en tur innom Tronsmo bokhandel. Og jeg klarte selvfølgelig ikke å gå tomhendt ut derfra ... Jeg endte opp med denne boka:


Den inneholder mange morsomme oppgaver som skal trigge kreativiteten din. Som denne:


Forøvrig en ypperlig oppgave for meg som har en sterk tendens til å surfe rundt på nettet, i stedet for å gjøre det jeg skal.(Det er bare så utrolig mye spennende å lese om der ute på verdensveven). Jeg tenker mange ganger at jeg burde gjøre som den amerikanske forfatteren Jonathan Franzen. Når han skal skrive har han visstnok et eget rom hvor det bare er en pult, en stol og en pc - uten tilgang til nettverk. Hadde vært midt i blinken for meg. Jeg er aldri så produktiv som når jeg er på hytta, uten tilgang til internett.

Etterpå spiste Mari og jeg lunsj i parken ved universitetet, før vi ruslet sammen med SILJE opp til Litteraturhuset, hvor utdelingen av årets Bokbloggerpris skulle finne sted. Vi var tidlig ute, men det tok ikke lang tid før lokalet begynte å fylles opp av både forfattere og bloggere. Og jammen meg var det flere kjente fjes - morsomt å se liveutgaven av mennesker man har kommunisert en del med på nett!

Etter en knakende god innledning av Line, var det tid for bokbad i stødig regi av Silje og Elisabeth:

                         
Lisa Aisato blir bokbadet av Silje

Lisa Aisato var nominert i kategorien Åpen klasse, sammen med Agnes M. Bjorvand for boka Astrid Lindgren, en biografi for barn. Aisato har etter hvert blitt godt kjent for sine fantastiske og særegne illustrasjoner både i egne bøker, men også i andres, samt i Dagbladet Magasinet. Morsomt å høre henne fortelle om hvordan hun prøvde å gjøre nye ting, noe hun følte var veldig annerledes, men så ble det uansett sånn at folk alltid gjenkjente streken hennes.

Maja Lunde blir bokbadet av Elisabeth


Maja Lunde var nominert i kategorien Årets roman for boken Bienes historie. Boken hennes har gjort stor suksess, og blitt solgt til mange land. Hun fortalte om hvor mye arbeid som lå bak denne boken, som har tre historier lagt til helt forskjellig tidsaldre.

Så rett over til vinnerne - to herrer denne gangen: 

 

Morten Strøksnes vant kategorien Åpen klasse med Havboka. Han sa at siden flesteparten av bokbloggere er kvinner, så håpet han at denne prisen kunne være med på å fjerne stempelet på boken hans som en macho mannebok.

  

Bjørn Vatne vant prisen for Årets roman med boken Slik skal vi velge våre ofre. Han kunne fortelle at han ikke hadde lest én eneste bokblogg før han ble nominert til Bokbloggerprisen, og at han hadde blitt overrasket over mangfoldet. I og med at det er, igjen, stort sett kvinner som blogger om bøker, så han for seg at det ville være mest "løkkeskriftromaner" som ble lest.

Uttalelsene fra begge vinnere fikk meg til å tenke på hvordan kjønnsstereotypene lever i beste velgående i vårt moderne samfunn. Selv om mye selvfølgelig har endret seg. Da jeg for noen år siden så en episode av NRK-serien Tilbake til 80-tallet, var det en sekvens hvor folk på gata ble intervjuet i forbindelse med at Gro Harlem Brundtland var blitt statsminister. En eldre mann med hatt ble spurt om hva han syntes om at Norge nå hadde fått sin første kvinnelige statsminister, hvorpå mannen svarer med en overbærende humring: Nå ja, det er vel ikke akkurat noen jobb for en kvinne... I dag er det vel ingen som stusser over at en kvinne blir statsminister, eller at en far like gjerne får omsorgen for barna sine som en mor. Men på andre områder har vi nok enda en vei igjen å gå.

Etter utdelingen var det quiz. Den var såpass vanskelig at jeg måtte innse at: Ja, jeg vet en del om litteratur og forfattere, men jammen er det mye jeg ikke vet! Vinnerne fikk forsyne seg først fra bokbordet, hvor alle hadde tatt med noen bøker hver. På uteserveringen ved Litteraturhuset koste folk seg i det fantastiske været. Vi gjorde som dem, slo oss ned og nøt siste rest av sommer med et glass vin for hånden. Herlig! Middagen på Lorry etterpå ble en svært hyggelig avrunding av dagen. For en hyggelige gjeng bokelskende mennesker dere er! Gleder meg til å treffe dere igjen neste år!

Jeg måtte selvfølgelig ta meg med et par bøker fra bokbordet :)

Anita har også skrevet om treffet. Det har også MoshonistaTulleruska og Mari.

Alle bildene i dette innlegget er mine egne, unntatt bokomslagene som er hentet fra de respektive forlagene. 


9 kommentarer:

  1. Hei. Så artig å lese også ditt referat fra treffet.:) Tronsmo skulle jeg gjerne ha vært på, men glemmer det som regel hvis jeg har korte turer i Oslo. Må huske det neste gang og prøve å få meg tid til å se den gamle bokhandelen.

    Du er nok ikke den eneste som surfer bort mye tid på nett, istedet for å stenge nettet og gjøre det man tenker man skulle ha gjort.. Agnes Ravatn har visst begynt å skrive for hånd for å holde seg helt unna datamaskina.

    Takk for trivelig treff og forhåpentligvis ses vi igjen.
    Takk for link også, legger inn linken fra deg også, artig å ha disse innleggene samlet.:)

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Anita! Tronsmo lå rett over veien for hotellet, så vi måtte jo bare ta en tur innom.

    Godt å høre at det er flere enn meg! Ja, jeg leste faktisk om Agnes Ravatn i Morgenbladet rett før jul, at hun hadde gått over til blyant og papir. Det har en veldig dragning på oss dette nettet!

    Takk i like måte! Og ja, vi må jo møtes igjen! :)

    SvarSlett
  3. Så kjekt med nye ansikter på bloggtreffet :-) Sitter og leser på mobil med mikroskrift her i utlandet, så jeg får nøye meg med et hei og takk for sist enn sålenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist, veldig kjekt å bli tatt så godt imot! :)

      Slett
  4. Hei, hei
    Takk for sist. Veldig hyggelig å spise middag med deg. Godt også å se at jeg ikke er den eneste som har snublet litt i kjønnspraten. Det måtte kanskje til med 2 mannlige vinnere ovenfor et rom fullt av kvinner - dog og dog.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du! Takk for sist, og i like måte! Dette med kjønn er merkelige saker, satte i gang noen refleksjoner ja.

      Slett
  5. Har ikke vært med på bokbloggertreff, men ser ut som dere har det fint på disse årstreffene og godt at du og andre som ikke er der holder oss oppdatert med disse referatene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig, så mange ålreite folk! Hadde vært veldig hyggelig å treffe deg der også. ;)

      Slett
    2. Ja, det det hadde vært noe. Skulle ønske formen var bedre, men den lar meg ikke dra noe sted, bare så vidt til butikken. Er heller ikke spesielt flink å smette inn i sosiale sammenheng, men i bokbloggertreff er man i hvert fall samen med likesinnede:) Hadde jo vært morsomt å møte dere personlig, men inntil videre er det jo fint at dere deler opplevelsene med oss som ikke kan delta for da føles det som man deltar litt på en annen måte likevel:)

      Slett