lørdag 1. oktober 2016

Høstferie - Lesetid og skrivetid

Velkommen oktober! Høst på Vikerfjell.
"Høstferie, er det noe vits i da?" Som lærer opplever jeg med jevne mellomrom å få dette spørsmålet. Man har jo akkurat kommet igang med et nytt skoleår etter sommerferien, og så skal man jammen ha ferie igjen. Vel, i min tid som skoleelev ble høstferien kalt "potetferie", og høstens fridager var også opprinnelig til for at flere hender kunne hjelpe til med å få potetene opp av jorda.

Ta en potet! Før i tiden hadde man "potittferie".
Nå er det vel ikke så mange skoleelever som bruker høstferien til å ta opp poteter lenger, men jeg føler at høstferien fortsatt har sin misjon. De første ukene av et skoleår er svært hektiske for både elever og lærere. Rutiner og arbeidsoppgaver skal falle på plass, man skal evt. bli kjent med nye elever/klassekamerater, nasjonale prøver og enkelte kartleggingsprøver skal gjennomføres i løpet av de første ukene osv. Og så kommer høstferien som en liten pust i bakken. Det blir tid til å la ting synke inn, til å områ seg, tenke litt lengre tanker, komme ajour (rette prøvene man ikke rakk før ferien o.l. :)).

Før denne ferien har jeg stått litt ekstra på for å komme meg mest mulig i rute. Jeg har nemlig planer om å bruke mesteparten av ferien min til å lese og skrive. Det har blitt lite av begge deler en lang stund, andre ting har vært viktigere og mer presserende, men nå i høstferien har jeg ryddet plass til det. Jeg skal også ha én uke skrivepermisjon senere i høst, det ser jeg frem til. Når jeg skriver må hodet ha nok rom til å tenke de lange tankene.

Vakre Vikerfjell.
Vi tilbringer høstferien på hytta på Vikerfjell. Der finner jeg roen til både å lese og skrive, og ikke minst gleden over å være omgitt av fantastisk natur. Flere bøker er med i sekken når jeg drar denne gangen. Om jeg får lest alt, vet jeg ikke. Én av bøkene som er med, er Stephen Kings bok om å skrive, On Writing - A Memoir of the Craft. 


On Writing er absolutt "My cup of tea".
Jeg har lest den, og bladd i den utallige ganger, den er én av de beste bøkene jeg har lest om å skrive, og jeg har lest slike bøker i hauger og lass. Det som gjør den så bra har mye med Kings fantastiske fortellerstemme å gjøre. Men det er også fordi det han beskriver skaper en slik gjenklang i meg, såpass mye at jeg gråt første gang jeg leste den. Det høres sikkert helt merkelig ut, men å erfare at et annet menneske satte ord på det jeg selv følte om å skrive var frigjørende. For jeg føler meg unektelig ganske dum mange ganger, når jeg skal prøve å forklare andre hvorfor jeg skriver. Hvordan skal du forklare noen at du har en trang i deg til å skrive, til å skape dine egne historier, at det er som en evig flamme som ikke lar seg slukke? Å skrive gir meg energi, det gjør meg til et helt menneske. Og etter å ha lest On Writing første gang innså jeg at dette var det viktigste av alt, ikke om jeg noen gang blir en utgitt forfatter, det er bare en ekstra bonus. Jeg skriver, altså er jeg. Så enkelt er det.

Andre bøker som er med i sekken er disse:


Bildene er mine egne, bokomslag fra forlagene.

7 kommentarer:

  1. Kos deg på hyttetur og god høstferie. Virker som du er i vakre omgivelser:) Da jeg selv var elev satte jeg pris på høstferie og vinterferie for jeg mistrivdes så veldig. Da jeg var student var det ikke noe som het høstferie og vinterferie, for sånt var det ikke på timeplanen for forelesninger. Så det var en nedtur:)

    Som sagt tidligere har jeg også lest On Writing av SK. Og han skriver så godt om hvordan man bygger opp gode setninger og fylle på stemning. Han forklarer ting på en veldig god måte.

    Ps: Håper jeg får et eksemplar når din bok er ferdigskrevet;)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Ina! Ja, det er vakkert på Vikerfjell, og som deg er jeg veldig glad i høsten, da er det ekstra vakkert. Trist å høre at du mistrivdes på skolen, det er nok dessverre mange som har hatt det på samme måten. Ferier føles nok ekstra kjærkomne i en slik
    situasjon.
    SK skriver vanvittig godt i On Writing, det er derfor jeg alltid kommer tilbake til den og aldri blir lei. Humor har han også, det er en god kombinasjon!

    Gir deg gjerne et eksemplar når den er ferdig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Trivdes ikke spesielt godt på skolen på grunn av mobbing, men ikke alle kan være like populære. Sånn er det.

      Godt å høre at det er flere som liker høsten for vet om altfor mange sommermennesker, så det er godt å vite at det er flere enn meg som liker høsten. Synes høsten er årstiden med mest atmosfære.

      Ja, Kings humor er god. Han kan være ganske så sarkastisk (som jeg liker), og noe tørrvittig:) Det er en fin evne han har.

      Jeg venter spent på eksemplar;) Og er veldig nysgjerrig på hva slags sjanger du skriver:)

      Slett
  3. Har dessverre opplevd en del tilfeller av mobbing i løpet av årene som lærer. Unger/ungdommer (og enda verre - noen voksne) kan være så stygge mot andre, det gjør meg forbannet uansett.

    Nå er det hovedsakelig et krimmanus jeg prøver å få ferdig. Det har tatt form over flere år, og håper å sluttføre nå i høst.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet, det verste er at man opplever mobbing i voksen alder også, som om det går aldri over. Det er både barnslig og trist, men enkelte har vel ikke sympati/empati til å forstå hva det er de gjør mot andre, dessverre. De vet ikke hvor mye mobbing kan ødelegge. Så trist å høre at du også har vært gjennom det.

      Lykke til videre med krimmanuset. Jeg er spent:)

      Slett
    2. Selv har jeg heldigvis vært forskånet fra mobbing, men jeg har hatt elever som har opplevde det. Det er også vondt og vanskelig, for mange ganger er det en komplisert prosess for å få stoppet det.

      Takk skal du ha! Jeg jobber på :)

      Slett
    3. Ja, har selv opplevd både taus og synlig mobbing. Selv var jeg en person som aldri sa i fra til skolen fordi man er jo redd det skal bli verre. Så ingen lett situasjon å være i, og det er ingen som vil forsvare noen i redsel for å bli mobbet selv. Så nei, skoletiden savner jeg ikke.

      Slett